Skip to the main content.
boek een meeting
boek een meeting

Contact formulier.

3 min read

5 zaken die je beter weet voordat je begint met adverteren op Facebook

Het gebruik van Facebook is een uitstekende manier om uw bereik te vergroten, leads aan te trekken, met uw publiek in contact te komen en leads te converteren.

  • Helaas zien organisaties nog steeds niet in hoe ze het volledige potentieel van het platform kunnen benutten om hun ROI te vertienvoudigen. Echter, reclame op Facebook is niet alleen dumpen van geld op het platform en ook niet een onmiddellijke meevaller verwachten.

    Misschien heb je al opgevangen van een aantal bedrijfseigenaren die getuigen dat reclame op Facebook slechts geldverspilling is. Ze beweerden misschien dat hun social media marketing campagne niets voor hen heeft opgeleverd. Maar mensen hebben de neiging om het bereik van Facebook onderschatten. Tuurlijk, de meeste van hun vrienden, familie en kennissen zijn waarschijnlijk actief op sociale media. Maar het is moeilijk voor te stellen hoe groot de invloed is buiten hun directe netwerk.

    Volgens statistieken zijn de inkomsten uit Facebookadvertenties in 2021 opgelopen tot bijna 95 miljard dollar. De wereldwijde pandemie van 2020 heeft de prestaties van het platform niet getemperd, aangezien het 81 miljard dollar aan inkomsten heeft gegenereerd. Zoals je kunt zien, blijven marketeers hun geld op Facebook inzetten omdat, simpelweg, het werkt.

    Voordat je begint met adverteren op Facebook, moet je echter wel bewust zijn van het volgende:

    1. Specificeer jouw doelen

    Het type van marketing campagne die je zal opzetten draait rond  jouw zakelijke doelstellingen. Elke organisatie heeft een duidelijk doel. Sinds lange tijd hebben managers S.M.A.R.T. toegepast bij het stellen van hun doelen. Het doel moet specifiek zijn, gemeten kunnen worden, haalbaar zijn en relevant. Ten slotte moet je doel tijdgebonden zijn.

    Dus, je moet je doelverklaring specificeren als je doel is om je verkoop te verhogen. De volgende stap is het vaststellen van een streefgetal dat je kunt gebruiken om je succes te meten. Maar je moet er ook voor zorgen dat je doel realistisch is. Je kunt niet verwachten 1 miljoen in ROI te generen als je slechts 1000 euro investeert  in jouw Facebook-advertenties. De advertentie moet relevant zijn voor jouw doelstellingen, en ten slotte moet je een specifieke termijn vooropstellen zodat je de prestaties kunt meten.

    Maar sommige organisaties zijn misschien niet geïnteresseerd in pure winst als de grootste zorg de naamsbekendheid is of het promoten van hun autoriteit. Ongeacht je doel, het cruciale element is het kennen of bepalen van je doel in de eerste plaats.

    2. Ontwikkel jouw strategie

    Zodra je jouw bedrijfsdoelstellingen hebt geïdentificeerd, is de volgende stap het ontwikkelen van je marketingblauwdruk. Je strategie zal dienen als je bijbel terwijl je de parameters aanvinkt op de Facebook Ads Manager. Je moet een algemene aanpak hebben en een specifieke strategie op maat voor elke campagne. Het algemene plan moet flexibel zijn en verankerd op je bedrijfsdoelstellingen.

    Je gameplan is het cruciale element, zodat je niet de weg kwijtraakt bij het opstarten van je Ads Manager. Het is gemakkelijk om verward te raken bij het navigeren door de Ads Manager aangezien je te maken hebt met de doelgroep, het creative aspect, het budget en de advertentieplaatsing. Je relatieve onervarenheid kan gemakkelijk averechts werken.

    Wanneer je zich hopeloos verloren voelt, kun je gewoon teruggaan naar je opgestelde game plan en herinner jezelf aan je doelstellingen. De belangrijkste vragen zijn onder andere:
  • Wie is mijn doelgroep? 
  • Welk product of dienst zal ik bevorderen?
  • Wat is mijn doel voor deze specifieke advertentie?
  • Wat zijn hun pijnpunten, en hoe kan ik converteren?
  • Hoeveel budget heb ik nodig voor deze advertentie?

3. Wie is je publiek?

Facebook Insights bieden cruciale gegevens over de identiteit van jouw publiek en hoe ze omgaan met jouw bedrijf. Met de analytics kun je inzicht krijgen in hoe je de relatie met hen kunt verbeteren om jouw algemene doelen te bereiken. Met de gegevens in de hand, kun je nu beter presterende advertenties produceren vanwege hun relevantie en frequentie. Ook moet je de bron van jouw verkeer bepalen.

Helaas is dit niet zo eenvoudig als het klinkt, omdat Facebook deze functie niet heeft. Een workaround is het maken van een landingspagina of een tracking code om de gegevens te analyseren, zodat je kunt identificeren welk van het verkeer organisch is, gesponsord, doorverwijzing, of van j doelgroep. Zodra je deze dingen vaststelt, kun je jouw kosten-per-klik verlagen en jouw budget optimaliseren door advertentie-inhoud te maken die resoneert met jouw publiek.

4. Produceer verschillende versies van dezelfde advertentie

Facebook staat adverteerders toe om een maximum van vijf verschillende versies van hun headings weer te geven, en daar is een reden voor. Het social media platform kent het belang van het produceren van verschillende versies voor een effectievere marketing campagne. Hoewel ze van elkaar verschillen, moeten de advertenties dezelfde doelstellingen en hetzelfde doelpubliek hebben. Het primaire doel is om de betrokkenheid van het publiek bij elke advertentie te beoordelen.

In de toekomst kun je dezelfde gegevens gebruiken om jouw advertenties beter uit te rusten met relevante inhoud die betere feedback oplevert. Je kunt de advertenties die de laagste click-through-rate genereren naar beneden halen of helemaal stop zetten. Een bijkomend voordeel van meerdere versies is dat je deze advertenties kunt laten rouleren voor een frissere uitstraling.

 

Helemaal niet zo moeilijk maar als bovenstaand advies toepast kom je al in de goede richting. Tenslotte is marketing uitvoeren, meten en aanpassen. Dus continu bijleren.

En mocht het je allemaal te moeilijk lijken neem dan gerust contact met ons op.

 

       

 

Marketing agency

Goede Marketing vs Geweldige Marketing

Hoe marketing uw bedrijfsresultaten kan verbeteren

In elk bedrijf zijn er cijfers en afdelingen die allemaal bijdragen aan het succes van een...

Read More

Welk CMS kiezen? Hubspot versus Wordpress

CMS (Content Management System) is een softwarepakket waarmee u de website van uw dromen kunt bouwen, beheren en bijwerken. Maar er zijn vele opties...

Read More

Een gids voor het uitbouwen van een digitale marketing-campagne

Een leidraad die u verder helpt om een resultaatgerichte digitale marketingcampagne uit te plooien.

Read More