Skip to the main content.
boek een meeting
boek een meeting

Contact formulier.

3 min read

Hoe digitale marketing aanwenden als ‘employer branding’ tool?

Digitale marketing tools en -strategieën zijn niet alleen nuttig voor het genereren van leads en verkoop. Ze kunnen werkgevers ook helpen om de beste talenten voor vacatures te vinden.

In de afgelopen jaren is elke bedrijfsleider de waarde van digitale marketing bij het genereren van inkomsten gaan inzien. Wat echter nog verre van gebruikelijk is, is ‘employer branding’, waarbij de kanalen en strategieën die gewoonlijk met sales en marketing worden geassocieerd, worden toegepast in de context van werknemers recruitering.

Net zoals reguliere branding en marketing uw bedrijf voor klanten definiëren, definieert ‘employer branding’ de waardepropositie ervan als werkgever voor potentiële en bestaande werknemers. Een sterke employer brand die uw bedrijf neerzet als een fantastische plek om te werken, zal minder tijd besteden aan het vinden van de beste talenten en zal minder moeite hebben deze talenten vast te houden. Dat betekent lagere wervingskosten, betere controle over budgetten en een productievere werkplek in het algemeen.

Waarom hebben we employer branding nodig?

Uw employer branding is net zo belangrijk als de algemene branding die u naar klanten communiceert. Het zijn tenslotte de werknemers die de klanten bedienen en uiteindelijk een bedrijf winstgevend maken. Maar het vinden en behouden van de beste mensen voor een job is nooit gemakkelijk geweest. In tegenstelling tot wat vaak wordt gedacht, komt dit ook niet door een tekort aan talent, maar eerder doordat potentiële werknemers gewoon geen goede indruk of beeld hebben van het bedrijf.

Hoewel de financiële vergoeding, zoals te verwachten valt, een belangrijke factor is bij beslissingen over een baan, is het zeker niet de enige factor. Volgens de website voor werkgeversreviews Glassdoor zegt 95% van de werkzoekenden dat de reputatie van een werkgever van invloed is op hun beslissing. Negatieve managementbeoordelingen op sites of op social media-platforms schrikken potentiële werknemers al snel af, net zoals negatieve productbeoordelingen potentiële klanten afschrikken.

Het creëren van een motiverend merkverhaal.

Bij branding gaat het erom persoonlijkheid, eenduidigheid en authenticiteit in de reputatie van uw bedrijf te injecteren. Dit geldt voor employer branding net zo goed als voor customer-facing branding. Om een sterke employer brand te creëren, moet u eerst uw missie, waarden, visie en bedrijfscultuur duidelijk definiëren, want dit zijn de zaken die het belangrijkst zijn voor potentiële werknemers die uw bedrijf onderzoeken.

Potentiële werknemers zullen bijvoorbeeld het aanmoedigend vinden als ze de indruk krijgen dat uw bedrijf mogelijkheden biedt om voortdurend bij te leren, ondersteunend management aanwezig is en uiteraard, concurrerende verloning. Dergelijke voordelen moeten duidelijk worden gecommuniceerd in elk van deze aspecten, van uw personeelsadvertenties tot uw carrièrepagina's en uw wervingsmails.

Sociale media gebruiken om uw bereik te vergroten.

Natuurlijk moet u uw beweringen dat uw bedrijf een geweldige plek is om te werken, geloofwaardig kunnen maken. Daarom is een persoonlijke en sociale benadering essentieel, omdat het uw merk menselijker maakt. Het belangrijkste is dat uw wervingsteam de tijd neemt om te reageren op recensies en feedback op sociale media, net zoals teams die zich op de klant richten dat zouden moeten doen voor recensies van klanten. Mensen hechten vaak meer belang aan de manier waarop bedrijven reageren op recensies dan aan de inhoud van de recensies zelf, dus zelfs negatieve recensies kunnen soms worden omgebogen tot een aanwinst voor het bedrijf.

Actief zijn op sociale media is ook belangrijk voor het opbouwen van een sterk werkgeversmerk (employer branding). Veel van de populairste bedrijven om voor te werken hebben zelfs hun eigen werkgevers-kanalen op de gekende sociale netwerken, waar ze hun inzichten delen over hoe het is om daar te werken. U kunt ook hashtags gebruiken om dergelijke inhoud beter herkenbaar te maken, zodat potentiële werknemers meer over uw bedrijf te weten kunnen komen.

Employer branding gaat uiteindelijk over het tot leven brengen van uw werkplek en de missie van uw bedrijf met boeiende content en een sterke aanwezigheid op sociale media. Transparantie is ook van cruciaal belang. Net zoals marketeers klanten moeten aanmoedigen om feedback achter te laten, moeten werkgevers hun huidige werknemers aanmoedigen om hun ervaringen te delen.

Bedrijven moeten in hun employer branding ook rekening houden met de activiteiten en het beleid op het gebied van maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO). Als uw bedrijf bijvoorbeeld initiatieven heeft gelanceerd die iets teruggeven aan de gemeenschap, populaire goede doelen steunen of de duurzaamheidsdoelstellingen bevorderen, zijn al deze zaken aantrekkelijk voor zowel potentiële werknemers als klanten. Als u een positieve impact heeft op de gemeenschap of de sector, moet u dat ook communiceren in uw employer branding!

 

CNIP is een Gold HubSpot-partner en een digitaal marketingbureau met als missie bedrijven te helpen bij de groei, uitbreiding en ontwikkeling van hun merken.
Neem vandaag nog contact op met ons resultaatgerichte marketing team om te beginnen met het opbouwen van uw employer brand.

Marketing agency

Goede Marketing vs Geweldige Marketing

Hoe marketing uw bedrijfsresultaten kan verbeteren

In elk bedrijf zijn er cijfers en afdelingen die allemaal bijdragen aan het succes van een...

Read More

Welk CMS kiezen? Hubspot versus Wordpress

CMS (Content Management System) is een softwarepakket waarmee u de website van uw dromen kunt bouwen, beheren en bijwerken. Maar er zijn vele opties...

Read More

Een gids voor het uitbouwen van een digitale marketing-campagne

Een leidraad die u verder helpt om een resultaatgerichte digitale marketingcampagne uit te plooien.

Read More